torstai 10. syyskuuta 2015

Kela-ongelmia

En ehtinyt saada kelalta aikaa ennen mun lähtöä, joten mun täyty tyytyä viestittelyyn. Kirjotin niiku asiat on, ehkä liianki rehellisesti. No ne päätteli, että kun oon yli vuoden poissa multa evätään sosiaaliturva Suomesta. Tää päätös tuli pari päivää sitte. Hieno homma, nyt mulla ei ole mitään sosiaaliturvaa. Hoitoakaan en täältä saa ennenkun saan mun uuden henkilönumeron/tunnuksen. Ei siis ole varaa sairastua, tai tulee jätti lasku. Toissapäivänä kirjotin, että mun hommat loppuu täällä kesään mennessä, eli olen vaan vuoden (ei kannata kertoa, jos haluaa jäädä tänne opiskelemaan). Sain vastauksesksi, että vaikka en ole kuin alle vuoden poissa (ainakin leikisti) niin en kuulu Suomen sosiaaliturvaan, koska saan palkkaa täältä. Kela kysy kesällä saanko tästä palkkaa, ja tietenkin oletin heidän tarkoittavan Au Pairin- taskurahaa, joten vastasin, että saan. Näin ollen en kuulu Suomen sosiaaliturvaan, koska saan standaridia Au pairin taskurahaa täällä.. Nyt tekisi mieli lähettää Kela kuuhun eikä ikinä palata takaisin Suomeen.. Nätisti olen siis sössinyt asiani, koska en ole ymmärtänyt miten kaikki tapahtuu.. Perus kela, joka tekee asioista aina turhan monimutkaisia. Onneksi äidilläni on valtakirja hoitaa asioita puolestani, joten nyt on asia onneksi hoidossa.

3 kommenttia:

  1. voi eiiii... kelan kanssa onnistuu sössimään asiansa kyllä aika helposti, ku ne osaa tehä kaikesta niin monimutkasta ja hankalaa... toivottavasti saat sun ruotsalaisen henkilötunnuksen nopeesti jos käy jotain!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniinpä! Äiti soitti kelalle ja mä laitoin viestii, asia oikastaan. Ne iteki kellalla sano et toi et saanko palkkaa, on aika harhaanjohtava kysymys ja näit tapauksii on ollu enneki että aika yleistä :D perus kela!

      Poista
  2. Onneks sulla on maailman paras äiti ;) <3

    VastaaPoista

Muistathan olla asiallinen kommentoidessasi :)