tiistai 6. syyskuuta 2016

Opinto-ohjaajan juttusilla

Viime perjantaina kävin yliopsitolla opon juttusilla. Ei ollut sen linjan opo, mihin oikeasti haluaisin, mutta paljon vinkkejä sain. Katottiin pisteitä mun hakemiin ohjelmiin. Kovin korkealla olivat pisteet moneen ohjelmaan. Mulla on vaan 15 pistettä ja suureen osaan tarvitsisi 18 pistettä. Ja että ottaa päähän, kun sain tietää, että olisin päässyt sisään södertörnin korkeakouluun, mutten tiennyt että sitä kandintutkinota oli siellä! Nyt alkaa haku alle kahen viikon päästä ja nyt on kova usko, että tammikuussa tämä neito opiskelee!
Tänään oon ilmottautunut ja maksanut högskoleprovetin. Se on vähän kuin pääsykokeet Suomessa, mutta tämä kyseinen koe maksaa eikä ole pakollinen ja se on aivan sama koe kaikille riippumatta hakeeko vaikka lääkikseen vai historiaa lukemaan. Näin vanhoja kokeita, ja ne muistutti tosi paljon meidän ylioppilaskirjoituksia! 8 tuntia siellä täytyy istua ja se on kuin kirjoitukset, jossa on kaikki yhdessä. Opinto-ohjaaja sanoikin, että voi olla mun etu, että olen tämmöisiin kokeisiin tottunut. Ruotsalaiset kun stressaantuvat nimeomaan tästä pituudesta. Nyt pitäis kertailla matikkaa ja lukea englantia... Aikaa olisi semmoset 6 viikkoa, apua!

4 kommenttia:

  1. Tsemppiä ihan sikana, oon täysin varma että koulupaikan suhteen nappaa tässä syksyn haussa! :)

    https://iinaemiliasd.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  2. Tsemppiä! :)
    Mullakin on suunnitelmissa ensi vuonna hakea Ruotsiin myös opiskelemaan. Ootko mitä alaa hakemassa opiskelamaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)
      Ekonomi suunitelmissä, mutta katotaa mitä elämällä on tarjota :D

      Poista

Muistathan olla asiallinen kommentoidessasi :)