maanantai 26. maaliskuuta 2018

Örebro

Lähdettiin perjantaina iltapäivästä kohti Örebrota. Örebro sjaitsee kahden tunnin junamatkan päästä Tukholmata, vähän viistosti alaspäin keskelle maata. Mä olin koko aamun ihan täpinöissäni enk meinannu pysyä aloillani, joten oli ihanaa, kun kello löi yksi ja mä pääsin vihdoin keskustaan. Kävin hakemassa vähän matka evästä junaan ja sitten olikin aika metsästää oikee junalaituri. Mä olin paniikissa pakannut jopa mun passin mukaan ,koska täällä junaliput on henkilökohtasia ja lipun kanssa täytys näyttää henkkarit ja mun henkilökortti on siis kuoletettu, joten sitä saa aina jännittää. Kummallakaan matkalla ei tosin kysytty henkkareita siten kuitenkaa.
Meidän hotelli (clarion hotel borgen) sijaitsi aika lähellä juna-asemaa, joka oli plussaa. Saatiin vähän parempi huone, josta meillä oli näkymät suoraan joelle ja linnaan. Aivan ihana hotelli niin issä- kuin ulkopuolltakin. Ihan kuin oisi itsekin linnassa asunut! Tähän hotellin hintaan kuului aamupalan lisäks iltapäiväteet herkkuineen ja päivällinen. Perjantaina käytiin vähän kävelemässä keskustassa ennen kuin palattiin hotellille syömään. Vaikka perjantaina ruuaksi oli lihaa, jota en syö, teki kokki mulle oman kasvisannoksen, joten mäkin sain massun täyteen.
Lauantaina alotettiin rauhallisesti aamu. Aamupalan jälkeen otettiin pikku päikkärit ennen kun suunnattiin kaupungille lounastamaan.

Iltapäivällä käytiin Örebron linnassa, jossa oli opastettu kierros. Itseä harmitti, että kierros oli tosi lyhyt eikä sitten enempää linnasta nähnytkään. Mähän rakastan linoja ja historiaa, joten olisin halunnut nähdä ja kuulla enemmän. Kierroksen jälkeen yritettiin napsia vähän asukuvia, mutta päädyttiin aika nopeasti hotelille teelle kylmän tuulen takia. Kahvittelun jälken käytiin tutkimassa hotellin kuntosalia. Löydettiin pingispöytäkin sieltä, joten viivyttiin siellä tovi.
Illalla käytiin yksillä läheisessä pubissa ja nautiskeltiin viinilasin kera päivällisestä hotellilla taas. Olin nukkunu tosi huonosti koko viikon, joten päivällisen jälkeen katsottiin Ruotsin tähtien tähteä ja simahdettiin samantien.

Sunnuntaina olikin sitten aika chekata ulos hotellilta. Meidän juna lähti vasta kolmen maissa, joten lähdettiin seikkailemaan wadköpingiin, joka oli siis Örebron vanhaa kaupunkia. Ulkona oli aivan mieletön sää ja koko keskuspuisto oli kirjaimellisesti täynnä pokemon go pelaajia. Täytyy myötää, että oltiin mekin ladattu taas pokemon got puhelimeen edellisiltana, joten oltiin mekin osa tätä porukkaa haha. Örebro oli kyllä tosi kaunis kaupunki ja aivan varmasti joskus menen sinne uudelleen. Suuniteltiin jo, että muutetaan Örebrohon sitten kun ollaan vanhoja.

1. Oon pitkään seurannu sun blogia ja tykkään tosi paljon siitä :) Oon menossa viikonloppuna Tukholmaan kuueks viikoks työharjotteluun ja haluisin tietää,mitkä on sun mielestä sellasia näkemisen arvosia paikkoja Tukholmassa. Ois muutenkin kiva kuulla jotain vinkkejä esim. liikkumiseen julkisilla. :)

1. Kiva kuulla, että siellä on vielä kiinostuneita lukijoita! :)
      No siis keskustassa mun mielestä näin historiafriikkinä on parasta keskiajan museo (kuninkaan linnan vieressä), joka on ilmanen ja sitten tietysti itse kuninkaan linna, jos siitä on kiinnostunut. Nyt keväämmällä kungsträdgårdenin kirskikkapuut on näkemisen arvoinen. Edvard andersonin kasvihuone, jääbaari, skansen tulee tässä just mieleen :)
      Sl.se löytyy hyvin reitti opas ja muuta infoa, josta voi olla hyötyä kun matkustelee julkisilla. Itse SL kortteja myydään pressbyrånissa ja ihan SL centereissä ja maksaa vaan 20kr ja niitä voi sitä just ladata pressbyråneissa ja asemien automaateista. Ruotsalaiset tykkää olla jonossa bussipysäkeillä eikä tykkää kauheesti jos ohittelee ja busseja ei siis tarvi viittoa pysähtymään pysäkeille vaan ne pysähtyy jos seisot etkä istu siinä :D

2. Kiitos paljon,tästä oli apua:)

Muistathan olla asiallinen kommentoidessasi :)